Globalvettreglene
Det er mye godt globalt engasjement i folkehøgskolen – og det håper vi i IU vil fortsette!
Som med alt utviklingsarbeid, er det viktig å jevnlig vurdere hva som fungerer, hva konsekvensene av arbeidet er og hvilke prioriteringer vi tar. Fjellvettreglene har som mål å forebygge. Det gjelder også for Globalvettreglene, som vi ønsker skal bidra til mer bevissthet, økt refleksjon og diskusjon rundt vårt globale engasjement.
​
​
​
Undervisningsoppleggene ble utviklet i samarbeid med Changemaker og Crossing Borders i 2020, med støtte fra Den norske UNESCO-kommisjonen. Under finner du et opplegg til alle Globalvettreglene (introduksjon), samt lærerveilederen til undervisningsoppleggene, samt en samlefil med alle oppleggene.
​
​
Trykk på de ulike reglene i plakaten under for å finne undervisningsopplegg, lærerveileder og tekster til hver av Globalvettreglene.
Tekster til Globalvettreglene:
I uke 1-9 i 2020 publiserte IU ett tekstbidrag om hver regel hver uke. Tekstene er skrevet med ansatte i folkehøgskolen som målgruppe og intensjonen er at tekstene skal bidra til økt refleksjon rundt de ulike reglene.
Forfattere til de ulike tekstbidragene:
Globalvettregel 1: Tora Aasland, leder i den norske UNESCO-kommisjonen.
Globalvettregel 2: Karine Risnes, lærer ved Ringerike Folkehøgskole.
Globalvettregel 3: Garba Diallo, direktør i Crossing Borders og folkehøgksolelærer.
Globalvettregel 4: Embla Regine Mathisen, leder av Changemaker.
Globalvettregel 5: Tonje Vold, forfatter av boken "Å lese verden" (2019).
Globalvettregel 6: Ole Andreas Kvamme, medredaktør av boken "Bærekraftdidaktikk" (2019).
Globalvettregel 7: Øyvind Ekse, inspektør ved Musikkfolkehøgskolen Viken.
Globalvettregel 8: Kathrine Sund-Henriksen, daglig eder i ForUM.
Globalvettregel 9: Bård Vegar Solhjell, direktør i Norad.
​
Plakaten Globalvettreglene er et resultat av IU sitt arbeid skoleåret 2016-17 med å sette fokus på etiske utfordringer i folkehøgskolenes globale engasjement. Utarbeiding av Globalvettreglene startet på internasjonalt seminar i desember 2016, hvor deltakerne laget førsteutkastet. Siden har utkastet til Globalvettreglene blitt presentert på rektormøtet, distriktsmøter, ulike folkehøgskoler og i folkehøgskolebladene. Her har folkehøgskolene vært invitert til å komme med innspill til reglene. IU takker for alle gode forslag og kommentarer som kom inn!
​
Her kan du laste ned plakaten med Globalvettreglene.
​
Artikler om etiske utfordringer i folkehøgskolenes globale engasjement:
I forbindelse med utarbeidelsen av Globalvettreglene har IU fått trykket flere artikler i de to folkehøgskolebladene Folkehøgskolen og Steg i 2016-2017. Her finner du lenker til disser artiklene som alle retter et kritisk blikk på hvordan vi engasjerer oss globalt:
​
Vi får mer enn vi gir - s. 24-25, skrevet av IU.
Brutal oppvåkning - s. 22-23, skrevet av IU.
Etikk, takk! Utkast folkehøgskolenes globalvettregler , s. 42-43, skrevet av IU.
Etiske dilemmaer i bistanden - s. 26 - 27, skrevet av Petter Eide - utdrag fra foredrag på internasjonalt seminar i folkehøgskolen desember 2016.
Globalvettreglene - et pedagogisk verktøy - s. 20-21. Skrevet av Judith Klein, prosjektleder Utdanning for bærekraftig utvikling (RORG-samarbeidet)