top of page

Folkehøgskolene på Arendalsuka

Velkommen til Demokratibåten der du kan møte spennende debatter og interessante debattanter. Demokratibåten drives av Folkehøgskoleorganisasjonene og ligger i Pollen i Arendal igjennom hele Arendalsuka.

Her kan du se oversikt over alle arrangementene som Folkehøgskoleorganisasjonene arrangerer i løpet av Arendalsuka. I tillegg til disse arrangementene så har vi live podkast hver ettermiddag og quiz på dekk hver kveld klokken 20.


 
Hvordan står det til med ungdommen?

Mandag 12. august 13.00 – 14.00 

Seilbåten Fryden, i Pollen i Arendal


Hvordan komme i god dialog med ungdom om det som opptar dem? Foredrag og panelsamtale med ulike samfunnsaktører og ungdom.

For mange unge kan det være svært utfordrende å navigere i dagens samfunn. Hva skal til for at de unge opplever trygghet, greier å ta gode valg og blir «demokratisk dannet»?

Hvordan møter samfunnet unge som ikke takler hverdagen? Et samfunn der unge er digitalisert, en verden som kan oppleves som usikker og truende og demokratier er under press.

Vi inviterer til en spennende og innsiktsfull samtale hvor vi setter søkelyset på ungdommens liv og framtid. Dette er en unik mulighet til å forstå hva som rører seg blant unge i dag og hvordan vi som samfunn kan støtte dem. Enten du er forelder, politiker, lærer, eller bare nysgjerrig, er du velkommen.

Bli med og gjør en forskjell! Vi gleder oss til å se deg der og skape en åpen og ærlig samtale om dagens ungdom. Sammen kan vi bidra til en bedre fremtid for alle!

Medvirkende:

  • Henrik Syse, Filosof / professor, PRIO

  • Audun Haga, Leder Telemark/Vestfold, Kirkens SOS

  • Eliana Hercz, Dialogpilotene

  • Andreas Melberg, Innleder / debattleder



Et overdiagnostisert samfunn?

Mandag 12. august 14.15 – 15.00

Seilbåten Fryden, i Pollen i Arendal


Diagnoser er et sentralt verktøy i dagens helsevesen. Men ettersom et økende antall ungdommer får diagnoser, noen foreldre kjemper for å få en diagnose for sine barn, og noen ungdommer til og med begynner å selvdiagnostisere for å eie en diagnose selv – er det ikke et tegn på at noe er ute av kurs i vår forståelse av psykisk helse?

Står vi i fare for å bli fanget av våre egne hjelpemidler? Fortjener hjelpeapparatet vårt diagnosen «diagnostisk overspising»?

Samtidig er det tydelig at mange ungdommer lider. De forteller om dårlig selvtillit, kroppspress, prestasjonspress, ensomhet og fremtidsangst.

Kan ungdom hjelpes til å takle motgang og vanskeligheter på andre og bedre måter enn å bli diagnostisert?

Hvordan kan ett år på en folkehøyskole bidra til mental stabilitet? Hva er ingrediensene til en resilient forandring?

Under samtalen på Demokratibåten diskuteres kritiske spørsmål og mulige løsninger med utgangspunkt i hverdagen til lærere og elever på Norges folkehøyskoler.

Medvirkende:

  • Lars Mandelkow, 1.amanuensis psykologi, Ansgar høyskole

  • Marie Wiland, Rådgiver skoleutvikling, Noregs Kristelege Folkehøgskolelag

  • Ruth Silje Boklund, Sosiallærer, Stavern folkehøyskole

  • Andreas Melberg, Innleder / debattleder



Hvilken rolle spiller folkehøgskolen i totalberedskapen?

Mandag 12. august 17.15 – 18.00

Seilbåten Fryden, i Pollen i Arendal


Når sammensatte trusler øker – hvordan ruster vi unge mot det som kommer?

Totalberedskapskommisjonen kom i 2023 med sin rapport “Nå er det alvor”.

Kommisjonen vurderer her hvordan de samlede beredskapsressursene kan benyttes best mulig for å videreutvikle samfunnssikkerhet og beredskap.

Det er en naturlig konsekvens at det satser på forsvaret og førstegangstjenesten. Men hvilken rolle kan også folkehøgskolen spille inn i totalberedskapen?

Folkehøgskolens formål er å drive allmenndanning og folkeopplysning. Et år på folkehøgskole gir sosial mobilitet og tilhørighet – et sted å høre til.

I bygd og by har vi bygninger og lokaler. Våre ansatte har bred og dyp kompetanse, ikke minst på psykososial oppfølging og beredskap.

Folkehøgskolenes fokus på allmenndanning og folkeopplysning tar utgangspunkt i den enkeltes liv, rolle og ansvar overfor seg selv og andre i den verdenen vi lever i. Å oppleve å være en del av et fellesskap er avgjørende for egen livskvalitet, men også for fellesskapet.

I et fellesskap som på folkehøgskolen, får de unge anledning til å lære om og av andre, lytte til og reflektere over andres ståsted. Folkehøgskolen er et redskap for å bli en god medborger og forstå verdien av fellesskapet.

En folkehøgskole drevet på riktig måte vil kunne spille en avgjørende rolle i å bygge motstandsdyktige unge voksne.

I en tid der utenforskap er en trussel mot demokratiet, og unges tillit til myndighetene er rekordlav, hvordan kan vi få best mulig utbytte av folkehøgskolens samfunnsnytte?

Medvirkende:

  • Marianne Brekken, fungerende generalsekretær, Norges KFUK-KFUM

  • Vebjørn Leite Olsen, nestleder, Mental Helse Ungdom

  • Maria Saxegaard, debattleder, Ringerike folkehøgskole



Samfunnstjeneste – tvangsarbeid, eller danning satt i system?

Tirsdag 13. august 14.15 – 15.00

Seilbåten Fryden, i Pollen i Arendal


Hva er poenget med å tvinge alle ungdommer til et pliktår for Norge?

Tilhengere av pliktår ønsker både å løse mangelen på arbeidskraft i barnehager og eldrepleie, og å sikre at alle ungdommer kommer i gang med noe.

De peker også på at det kan være med å skape engasjement for videre deltakelse i organisasjoner og frivillighet.

Motstandere peker på at våre barn og eldre ikke er tjent med å ha umotiverte ungdommer til å ta vare på seg og at dette er unødvendig tvang for ungdommer som har mye annet å bruke tiden sin på.

I tillegg har vi allerede institusjoner som har erfaring med, og modeller for, å øke deltakelse og samfunnsengasjement blant ungdommer.

Folkehøgskolene inviterer til en samtale der forslaget om pliktår belyses, og der målene med forslaget debatteres.

Medvirkende:

  • Dag Mossige, Politiker/gruppeleder, Stavanger AP

  • Ane Breivik, Politiker / leder, Unge Venstre

  • Magnus Arnesen, ordfører i Sarpsborg, Høyre

  • Anne Tingelstad Wøien, Daglig leder, Folkehøgskolerådet

  • Morten Eikenes, Debattleder


Står karakterer og eksamen i veien for læringsgleden?

Tirsdag 13. august 16.15 – 17.00

Seilbåten Fryden, i Pollen i Arendal


Det har lenge vært fokus på juks både på videregående skole og i høyere utdanning. Utviklingen av kunstig intelligens forsterker et problem vi allerede har: at mange elever og studenter har et større fokus på karakteren og eksamenspapiret enn på læringen de skal oppnå.

Hva er poenget med eksamen og karakterer? Fungerer de som motivasjon eller står de i veien for læringsgleden?

Fungerer de som en portvakt for tilgang til videregående skole, universitet og høgskole, og framtidige jobber?

Er det rettferdig når vi vet at det jukses? Kunne vi vært tjent med andre måter å sikre læringen uten å miste læringsgleden?

Folkehøgskolene inviterer til en debatt rundt læring, måling av læring, og poenget med måling av læring.

Medvirkende:

  • Lise Selnes, Stortingsrep. AP, Utd. og forskningskomiteen

  • Lise Hagen Rebbestad, Fylkesråd, H, Akershus fylkeskommune

  • Egil Hartberg, Instituttleder, Høgskolen Innlandet

  • Øyvind Børven,Rektor, Akademiet

  • Dorte Birch, Debattleder



Ødelegger skoledebattene for demokratiet?

Onsdag 14. august 09.45 – 11.00

Seilbåten Fryden, i Pollen i Arendal


Unge velgere har lavere valgdeltakelse i Norge enn eldre velgere. Det har derfor blitt satt inn store ressurser for å sikre høyere valgdeltakelse blant ungdommer.

Skoledebattene, der ungdomspolitikere inviteres ut på videregående skoler for å diskutere med hverandre, er ett av tiltakene for å øke valgdeltakelse blant førstegangsvelgere.

Skoledebattene er mange ungdommers første møte med partipolitikken. Skoledebattene kan også være mange ungdommers første møte med andre holdninger enn dem de selv har og dermed en måte de kan få utfordre egen tenking.

På skoledebattene opplever videregåendeelever representanter for ungdomspartier over hele spekteret diskutere saker valgt av elevrådene og andre representanter for elevene på de videregående skolene.

Debattene har ofte høy temperatur, men omsettes debattantenes engasjement til høyere valgdeltakelse blant elevene? Gir skoledebattene unge velgere et godt grunnlag for å stemme? Er det de enkle argumentene som vinner i skoledebattene? Blir forskjellene mellom partiene framstilt som kunstig store? Blir elevene klokere etter å ha lyttet til en skoledebatt?

Finnes det alternativer til skoledebattene? Representanter for Nansen dialogsenter og/eller Frirommet presenterer sine dialog- og debattmetoder.

Folkehøgskolene inviterer deretter til en samtale rundt hvordan ungdom kan oppmuntres til å delta i demokratiet og få god kjennskap til hva de ulike partiene står for på ungdommenes egne premisser.

Medvirkende:

  • Simen Velle, Leder, FpU

  • Hadle Bjuland, Leder, KrfU

  • Ane Breivik, Leder, Unge Venstre

  • Najma Ahmed, 1.nestleder, SU

  • Amrit Kaur, Leder, RU

  • Marianne Rossevatn, sentralstyremedlem i Senterungdommen

  • Halvor Endrerud, generalsekretær AUF

  • Sivert Leirbakk , Kommunestyrerepresentant, Nordre Follo Høyre

  • Dorte Birch, debattleder,

  • Anita Rapp Ødegård, Nansen dialogsenter

  • Angelina Christensen, generalsekretær, Folkehøgskoleforbundet



Hvorfor bryr unge menn seg mindre om klima enn unge kvinner?

 Onsdag 14. august 13.15 – 14.00

Seilbåten Fryden, i Pollen i Arendal


Hører de for mye skeptiske ytringer på sosiale medier? Hva skjedde med Thunberg-generasjonen?

Gjøres det nok for å trekke disse mennene inn i ordentlige dialoger om klimatiltak?

Hva kan myndighetene gjøre for å inkludere dem bedre i klimabeslutninger og dermed i demokratiet?

Medvirkende:

  • Hauk Are Fjeld, forfatter, statsviter



Hva skjedde med skolestreikerne?

 Onsdag 14. august 14.15 – 15.00

Seilbåten Fryden, i Pollen i Arendal


Barna som sto utenfor Stortinget og på torg landet rundt og ropte på Erna – hva skjedde med klimaengasjementet deres og troen på at de kunne skape endring?

Vi møter noen av dem som har fortsatt å stille krav; gjennom frivillighet, aktivisme, valg av studieretning og yrker.

Og de som mistet engasjementet og troen på medvirkning og klimahandling.

Hvordan skaper vi et ungt klimaengasjement i en tid hvor fremtidshåpet stuper og hvor tilliten til politikerne er rekordlav?

Medvirkende:

  • Hauk Are Fjeld, forfatter, statsviter

  • Gina Gylver, miljøverner, WWF Verdens Naturfond (og tidligere leder Natur & Ungdom)

  • Maria Saxegaard, debattleder, Ringerike folkehøgskole



Framtiden bygges nå! Hvordan kan vi utvikle og utfordre de unges kreativitet til å forme nyskapende byrom og arkitektur?

Torsdag 15. august 10.00 – 10.45

Seilbåten Fryden, i Pollen i Arendal


Vi lever i en verden i rask endring. Verdens økonomiske forum har i 2023 kåret de mest ettertraktede ferdighetene fra nå og fremover. Kreativ tenking er rangert som den nest viktigste ferdigheten etter analytisk tenking.

Vi vil bli utfordret i større og større grad på nytenking og nyskaping.

Hvordan ruster vi unge arkitektspirer for denne utviklingen og hvordan utfordrer vi dem til å tenke annerledes og strekke seg lenger?

Medvirkende:

  • Erlend Aalmo Strønstad, Arkitekt, Mestres Wåge Arquitectes

  • Ida Daland, Lærer/veileder, SKAP kreativ folkehøyskole

  • Hanne Christine Seyffarth-Fuglestveit, debattleder, SKAP kreativ folkehøyskole



Hvor ble det av håpet? Ungdom, mening og framtidstro

Torsdag 15. august 14.15 – 15.00

Seilbåten Fryden, i Pollen i Arendal


Man snakker om at ungdoms psykiske helse blant annet skyldes en relativisering av verdier, at det blir opp til hver enkelt å skape mening. Kommentator og tidligere SV-politiker Snorre Valen påpekte i Nidaros at politikken mangler visjoner og framtidshåp.

Vi opplever at ungdom ser mørkt på framtiden og møter den med pessimisme, depresjon og opplevelse av meningsløshet, noe som bekreftes av Ung 2024-undersøkelsen. Klimaengasjement har blitt erstattet med klimaskepsis. Vi vet at håp og en opplevelse av mening henger sammen, og at håp er en viktig dimensjon i livet.

Hvem er det som har ansvar for å gi unge mennesker håp? Er det livssynsinstitusjonene? Politikerne? Frivilligheten, fellesskapet, eller er det opp til hver enkelt ungdom selv.

Folkehøgskolen inviterer til en samtale om grunnleggende og eksistensielle spørsmål om noe som vil ha stor betydning for i hvilken retning samfunnet vil utvikle seg de kommende årene.

Medvirkende:

  • Charlotte Rosenberg, forsker USN

  • Kenneth Larsen, forsker USN

  • Birthe Nordal, gen. sekr. for Samarbeidsrådet for tros og livssyn

  • Sivert Leirbakk, Kommunestyrerepresentant, Nordre Follo Høyre

  • Andreas Melberg/Geir Ertzgaard, debattleder



Alle snakker om demokratiet – Folkehøgskolen gjør noe med det!

Torsdag 15.august 16.15 – 17.00

Seilbåten Fryden, i Pollen i Arendal


Visste du at den norske bunadstradisjonen startet på norske folkehøgskoler? Eller at norsk folkehøgskole sammen med partiet Venstre sto sentralt i den norske nasjonsbyggingen rundt 1905. Eller at folkehøgskolen omtales som Nordens gave til verdenspedagogikken?

De nordiske landene kommer best ut på målinger om lykke, tillit, ytringsfrihet og velfungerende demokrati. Hva har de til felles? Jo, den nordiske folkehøgskolen.

Folkehøgskolepedagogikken, den frie skolen, er Nordens gave til pedagogikken, og sentralt i dette står danske N.F.S. Grundtvig, premissleverandøren for et skoleslag som sterkt har bidratt til folkelig opplysning og demokratisk danning gjennom hele sin historie.

Folkehøgskolen inviterer til en samtale der vi spør vi om hvordan nordisk folkehøgskole gjennom 180 år har bidratt til å bygge demokratiet – og hva resten av samfunnet har å lære av det?

Medvirkende:

  • Svein Harberg, 1.visepresident Stortinget, Høyre

  • Øyvind Brandt, Forfatter

  • Tora Aasland, Sosiolog/tidl forskn. og høyere utd.minister, Leder Crossings 200

  • Anne Tingelstad Wøien, Debattleder

Comments


bottom of page