Innslag på NRK Kveldsnytt om økt studiestøtte til folkehøgskoleelever!

NRK Kveldsnytt intervjuet i går rektor og elever ved Rønningen Folkehøgskole om regjeringens økning av studiestøtten til folkehøgskoleelever med 8200 kr. Elever som starter på folkehøgskole høsten 2023, vil nå få 125 370kr i lån og stipend. Det gjør at folkehøgskoleåret blir billigere fremover!

Foto: Instagramkontoen @toppidrett_rfhs ved Rønningen folkehøgskole

Stortinget vedtok i statsbudsjettet for 2023 at folkehøgskoleelever skulle få økt studiestøtte. Nå som summene for skoleåret 2023/2024 er ferdigstilte, er det blitt klart at et år på folkehøgskole i praksis vil bli billigere.

Ottar Nesje sier til NRK at han er glad for den økte studiestøtten. Foto: Rønningen folkehøgskole

NRK Kveldsnytt besøkte i går Rønningen Folkehøgskole. Der intervjuet de både elever og rektor, som alle var veldig glade for nyheten. Som rektor Ottar Nesje påpekte, har folkehøgskoleelever fått knapp støtte. For et skoleår som er like langt som et studieår på universitet og høyskole, burde studiestøtten vært den samme støtte. Den økte ramma kan gjøre at flere unge velger et år på folkehøgskole.

Elevene ved Rønningen mener selv at økt studiestøtte vil gjøre det lettere for andre å velge et år som de selv sterkt anbefaler:

- Jeg tenker det er helt supert! Jeg koser meg veldig på folkehøgskole, og det er en flott mulighet til å være kreativ og sosial, sier Ingrid Kristine Solum, elev ved Rønningen i år.