top of page

Utlysning av stilling som Phd-kandidat i ENGAGE

ENGAGE, blir det største forskningsprosjektet på folkehøgskoler (FHS) i Norge, og skal undersøke betydningen av et folkehøgskoleår i lys av samfunnsengasjement og deltakelse blant norsk ungdom. 


Forskningsgruppen Arbeidsliv, NORCE Helse og Samfunn, har ledig 3-årig engasjement som PhD-stipendiat i forskningsprosjektet Engagement, Growth And General Education in Norwegian folk highschools (ENGAGE), finansiert av Norges Forskningsråd. ENGAGE ledes av Vigdis Sveinsdottir, forsker II ved Arbeidsliv, somvil være hovedveileder for stipendiaten. Stipendiaten vil også veiledes av biveileder Martin Skagseth, forsker II ved Arbeidslivog en biveileder ved UiB. Stillingen er for en periode på tre år. Det er ønskelig at oppstart for stillingen er August 2025. 



Bakgrunnen for prosjektet handler om ungt utenforskap fra utdanning og arbeidsliv, men også om en økende anerkjennelse av den sosiale dimensjonen av ungt utenforskap i form av demokratisk og sosial deltakelse og at unge som står utenfor har mindre tillit til det politiske systemet. Norske FHS er et tillegg til det formelle utdanningssystemet, og et år på FHS er en arena for å utvikle sosiale evner, konfliktløsning og samarbeid. Man bor på internat på skolen med ansatte til stede hele døgnet, det er ingen karakterer eller eksamen, og det er fokus på demokratisk danning og allmennkunnskap. 


ENGAGE er et 5-årig prosjekt med prosjektperiode 1.11.2024–31.10.2029. Prosjektgruppen består av forskere fra NORCE i samarbeid med forskere fra USN og NOVA. Vi har et tett samarbeid med Folkehøgskolerådet, og en referansegruppe bestående av svenske og danske representanter samt representanter fra alle de 5 FHS-organisasjonene for de 83 FHS i Norge. 


Prosjektet består av tre arbeidspakker. I WP1 gjøres kvalitative longitudinelle dybdeintervju med elever. WP2 er en storskala surveyundersøkelse blant alle elever ved alle FHS i Norge, samt alle tidligere elever de siste 3 årene. WP3 ser på registerdata blant alle disse, i tillegg til registerdata for søkere til FHS som av ulike årsaker ikke startet på skolen. Vi vil samle inn data til å kunne se på utviklingen blant hele gruppen (rundt 30’000 unge) over en periode på 10 år. Ved å kombinere disse datakildene ønsker vi å svare på kunnskapsgapet om betydningen av FHS for den enkelte, arbeidslivet og samfunnet, fra ulike perspektiver. 


Lenke til omtale, krav og hvor søknaden sendes finner du her:



Søknadsfrist er 29.januar 2025



Foto: Emma Sofie Steinsland, Nordfjord folkehøgskule


Comments


bottom of page